TOP 5: Jakie rzeczy wpływają na jakość książki?


Cześć! Dzisiaj przychodzę do Was z postem około książkowym. Z racji, że ostatnio ciągle są recenzje, teraz taka mała odmiana. Sporo myślałam, na jaki temat napiszę, aż w końcu z pomocą kolegi, udało się stworzyć coś, co mam nadzieję, zainteresuje Was. Rzeczy, które wpływają na doskonałość książki wydają się niektórym osobom banalne, ale kiedy przychodzi co do czego, nie potrafią się wysłowić. Postanowiłam przygotować ten post opierając się głównie na własnym zdaniu. Zapraszam do lektury.

1. FABUŁA


Według mnie fabuła stoi na pierwszym miejscu. Często to od niej zależy, czy sięgniemy po daną książkę. Wystarczy krótki, magnetyzujący opis znajdujący się na okładce. Ważne jest, aby fabuła była dobrze przemyślana. Czytelnikom bardziej się podoba, kiedy zawiera pouczający przekaz oraz, gdy posiada wiele mądrych cytatów. Dodatkowo dużym plusem jest wzmocnienie jej w wartości emocjonalne. Pamiętam, że kiedyś bardzo trudno było mi uronić choćby jedną łezkę podczas czytania. Teraz również nie przychodzi to z łatwością, ale...zdarza się. Zdarza się, jednak przy naprawdę wzruszających powieściach. Książkę można urozmaicić również w problemy psychologiczne. Nie każdemu jednak takowa przypadnie do gustu; wiele osób woli ,,wychillować'' podczas czytania, a nie się zastanawiać, jakie to przerażające rzeczy mogą spotkać niewinnych ludzi. Nie zapominajmy o tym, że fabuła powinna być wciągająca. To jedna z głównych cech, która powoduje, że książkę czytamy z zainteresowaniem. Bazując na własnym doświadczeniu, zapoznałam się z paroma lektura, u których wyłącznie brakowało... zaproszenia czytelnika w ten fantastyczny świat.

2. BOHATEROWIE


Bohaterowie książek to tacy nasi przyjaciele, których wybiera nam... autor. To od niego zależy, czy polubimy daną postać, czy znienawidzimy. Wiem, iż często zdarza się tak, że czytelnicy wolą negatywnych bohaterów od pozytywnych. U mnie także tak bywa, ale... dość rzadko. Aby dobrze ich wykreować, należy przez całą książkę podawać dużo informacji o nich. Dowiadujemy się wtedy między innymi o wyglądzie i cechach charakteru. Od pisarzy zależy, czy przewiążemy się do danej postaci, czy pozostanie ona nam obojętna. Często autorzy piszą swoje książki w narracji pierwszoosobowej, która dla mnie nie jest za bardzo dobrym wyborem. Wiele czytelników zraża się do narratorów; jedni są irytujący, drudzy brzydcy. Czasami się spotykam z recenzjami, w których to osoby narzekają na załóżmy dziewczynę, która okazała się beznadziejną narratorką. Tutaj się pojawia ryzyko. Mamy dwie opcje. Pierwszą z nich jest duże przywiązanie do osoby, która opowiada nam swoją historię w książkę napisanej  w narracji pierwszoosobowej. Drugą jest niepolubienie tej samej osoby i przez to, nieprzeczytanie danej książki. Oczywiście zdarzają się wyjątki; niektórych powieści nie wyobrażam sobie napisanych w narracji trzecioosobowej. chociaż po prostu ją uwielbiam. Mogę wtedy poznać więcej bohaterów, mogę zobaczyć, co odczuwają w danej sytuacji, mogę ujrzeć ich myśli. Akcja książki dzieje się przeważnie wokół kilku postaci. Napotykamy więcej przygód, co sprzyja klimatowi powieści.

3. GATUNEK


Każdemu z nas podoba się określony gatunek książek, po który najczęściej sięga. Przyznam, że ja jestem wielką fanką fantastyki. Kocham przenosić się w ten  magiczny świat pełen nierealnych istot. Akceptuję jednak wszystkie gatunki, tak samo jak i ludzi, którzy się nimi interesują. Jestem pewna, że kiedy wychodzi premiera powieści z gatunku science-fiction, szybciej przeczyta jej opis maniak robotów niż smoków. Gatunek ma bardzo duży wpływ na książki, które wybieramy w celu przeczytania i, tak jak w moim przypadku, zrecenzowania. Jestem zdania, aby ,,wychodzić poza mur'' i próbować nowych rzeczy. Sama ostatnio przekonałam się do pewnego kryminału, którego kontynuację z pewnością przeczytam. Ale szczerze mówiąc, nie sięgnęłabym po ten gatunek, gdyby nie chęć posmakowania innych klimatów.

4. AUTOR


Myśląc o czytelnictwie, mnie się autor najbardziej kojarzy z popularnością i stylem pisania. Im sławniejszy artysta, tym większe prawdopodobieństwo, że po jego dzieło sięgnie większa grupa ludzi. Każdy autor ma inny styl pisania, początkujący powinien urozmaicać swój na podstawie doświadczenia, a nie brać przykład z zaawansowanych. Jeżeli spodoba nam się styl autora, prawdopodobnie przeczytamy inne jego dzieła. A jeżeli tak się stanie, to a) zaczniemy go uważam za bóstwo, a książki napisane przez niego będziemy wszystkim polecać b) dojdziemy do wniosku, że tylko kilka powieści autora wyszło porządnych, inne są totalnym dnem. Warto jednak zaznajamiać się z różnymi autorami (nawet z polskimi), aby móc wyrobić sobie zdanie na temat ich stylu pisania oraz możliwości polecenia lub odradzenia ich książek swoim znajomym.

5. OKŁADKA


Wielu osobom zdarzyło się kupić książkę patrząc tylko na jej okładkę. Ja byłam niezwykle blisko postąpienia w ten sposób, ale w ostatniej chwili powstrzymałam się i... nie żałuję. Okładki najbardziej kuszą nas, kiedy po raz pierwszy na nie spoglądamy. Później cała fascynacja mija. Mimo wszystko, muszę przyznać, że kiedy przeglądam jakiś katalog książek w internecie, zwracam (małą) uwagę na okładkę, chociaż nie powinnam. Ale sami przyznajcie, jeśli jest ona precyzyjnie wykonana, szybciej przyciągnie Waszą uwagę. Dobrze jest, kiedy w dużym stopniu nawiązuje do fabuły książek. Dzięki temu, chociaż lekko zahaczamy się o to, o czym będzie dana powieść.

Źródła obrazków:  123, 45

Pytania do czytelnika:
1. Która z powyższych rzeczy, jest według Ciebie najważniejsza do stworzenia dobrej książki?
2. Czy przy wyborze książki, zwracasz dużą uwagę na jej okładkę?

Trzymajcie się ciepło! :)

Komentarze

  1. Ja dużą uwagę zwracam na okładkę , ale jednak jak to sama stwierdziłaś nie jest ona najważniejsza . Moim zdaniem najważniejsza jest fabuła to ona decyduje o tym czy będziemy mieli przyjemność z czytania lub sprawi że stanie się ona naszym koszmarem .
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dochodzę do wniosku, że jesteś wzrokowcem. :)
      Tak, fabuła na pierwszym miejscu.

      Usuń
  2. Moim zdaniem też najważniejsza jest fabuła. Bardzo lubię czytać książki z których mogę coś wywnioskować.
    Przy wyborze książki nie zwracam większej uwagi na okładkę. Ale czasami zdarza się.
    A tak w ogóle to bardzo ciekawy wpis. I fajny blog.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O właśnie, miło się czyta książki, które mają jakiś mądry przekaz.
      Pozdrawiam! ;*

      Usuń
  3. Wszystkie punkty, które przedstawiłaś, są według mnie jak najbardziej trafne. Jedna jeśli miałabym wybrać tylko jedną z nich, chyba postawiłabym na fabułę. Tak naprawdę, gdyby nie ona, to cała książka raczej nie miałaby większego sensu. Co do okładek, staram się nie przykładać do nich dużej wagi, ale zdarza się, że najpierw przyciąga mnie do książki okładka, a dopiero później treść.
    Pozdrawiam xx
    http://absolutnamaniaczka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie często tak bywa, że przyciągnie mnie do książki okładka, a później treść. Jednak pracuję nad tym, aby działo się odwrotnie xD
      Pozdrawiam! xx

      Usuń
  4. Każda z tych rzeczy jest wg mnie ważna. Ale najbardziej chyba fabuła. W końcu to ona "kształtuje" książkę, na niej ta książka się opiera. Co do okładki, to różnie to u mnie bywa. Jednak nie ukrywam, że lubię gdy książka ma ładną okładkę ;)

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy lubi ładne okładki! Hihi ;3 Dobrze to wyraziłaś: fabuła rzeczywiście nadaje książce kształt. :)

      Usuń
  5. Mój ranking rzeczy ważnych w książce wygląda trochę inaczej. Na pierwszym miejscu daję bohaterów bo jeśli ich polubię, zacznę przejmować się ich losami, zaczne im kibicować czy się na nich złościć to mogę iść z nimi na każdą przyrodę, która się dzieję w książce. Więc: bohaterowie, fabuła, świat stworzony przez autora i styl pisania :D
    Co do okładki, to przyznaję się, że jeśli okładka mnie kupi to ja kupię książkę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też prawda, aby książka nam się spodobała, koniecznym jest polubienie bohaterów.

      Usuń
  6. Zgadzam się z kązdym punktem. bardzo dobrze to wszystko opisalas! Lubię twoje posty. Czasem mam tak,ze zaintryguje mnie okladka, a ksiazka okazuje sie pomylka i na odwrót.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, dziękuję bardzo! Postaram się, aby takie posty pojawiały się częściej. :*

      Usuń
  7. Myślę, że fabuła i bohaterowie z większym naciskiem na fabułę. To sa elementy, które moim zdaniem najmocniej wpływają na to czy książka jest dobra czy nie. Okładka owszem fajnie jak jest piękna i przyciąga wzrok, ale nie jest ona najważniejsza.
    Pozdrawiam, Kejt_Pe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Normalnie jakbym słyszała własną wypowiedź :D

      Usuń
  8. Zawsze zwracam uwagę na okładkę przy wyborze książki. Jeśli jestem niezdecydowana i zastanawiam się nad tym czy chcę mieć daną pozycję na swojej półce czy jednak nie, to okładka zawsze ma decydujące zdanie ;) tak samo autor, po niektóre powieści sięgam w ciemno tylko ze względu na autora

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętaj jednak, że wiele świetnych książek ma słabe okładki.
      A mnie również zdarzyło się kupić powieść w ciemno: patrzyłam tylko na autora. ^^
      Pozdrawiam! :*

      Usuń
  9. Dla mnie liczy się bardzo klimat książki, czy umiem się w nim odnaleźć, na ile zabiera mnie w wykreowany świat. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To również jest bardzo ważne! Robi się ciekawiej, kiedy książka zaprasza nas do swojego świata. :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  10. Jak dla mnie, najważniejsze są fabuła oraz bohaterowie. A poza tym klimat- w dużej mierze to on nas przenosi do świata wykreowanego przez autora.
    Pozdrawiam,
    Helena z ksiazkinocy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm, klimacik. Potrzebny jest do stworzenia dobrej książki. O tak! :D

      Usuń
  11. Okładka? Aż wstyd się przyznać, ale tak! Autor i gatunek jeszcze bardziej, ale to już raczej na dobre, każdy z nas gustuje w innych gatunkach, więc woli co innego po prostu :) Świetny pomysł na post i obserwuje!

    Pozdrawiam,
    Julia z countrywithbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! :* Myślę, że takich postów będzie więcej.

      Usuń
  12. No cóż, nie mogę się nie zgodzić, że fabułą znajduje się na pierwszym miejscu! Według mnie cytaty nie muszą powalić mnie na kolana wielkością mądrości zawartyej w nich, ale wystarczy, żeby były przyjemne, zachęcające - czasem śmieszne - i zapadające w pamięć :)
    Ja na 100% zaliczam się do osób, które chcą się ,,wychillować'' podczas czytania! :D
    A ja właśnie zauważyłam na odwrót xD Że coraz więcej osób woli postacie dobre - jednak tajemnicze. Ja nadal zostaję raczej przy złych bohaterach, ale raz nie zawsze - dwa nie wciąż:) Raczej nie mam problemu z narracjami, ale gryzie mnie taka pisana w czasie teraźniejszym - jak np. w IG :')
    Gatunek jest bardzo ważny! Ja, na przykład, nienawidzę dramatów - a kocham fantastykę. I nawet jakby w takowym dramacie bohaterowie i fabuła miód malina - to średnio książka by mi się spodobała :\
    Z autorami to różnie bywa, ale cieszę się, że podałaś tu też okładkę. W końcu to raczej pierwsze na co zwracamy uwagę:))) Raczej zwracam sporą uwagę na okładkę XD
    Buziaki!

    Osobisty ósmy księżyc :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brrr, narracja pierwszoosobowa, czas teraźniejszy : ciężko by mi było przeczytać taką książkę.
      I te dramaty, również ich nie cierpię.
      Pozdrawiam! I dziękuję za odwiedziny! :*

      Usuń
  13. U mnie niestety przerasta forma nad treścią. Na pierwszym miejscu - język. Na drugim - cała reszta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety? Spokojnie, każdemu się coś innego podoba! :))

      Usuń
  14. Ja w sumie zwracam uwagę na różne rzeczy i trudno jest mi wybrać tą najważniejszą. Wychodzę jednak z założenia, że dobry autor obroni każdy temat ;)
    A okładka... Może nie jest najważniejsza, ale ważna już tak. No i zawsze milej jest móc postawić na półce małe dzieło sztuki nas koszmarek.

    Pozdrawiam ciepło,
    Paulina z naksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze powiedziane; zależy jaki autor i ile ma doświadczenia :)
      Ale jednak nie każdy autor ,,specjalizuje się'' w różnych gatunkach książek.

      Usuń
  15. Ło Paniii, ale dawno mnie tu nie było <3
    Dobra, to ja Ci powiem, że właśnie zastanawiam się nad zakupem książki WYŁĄCZNIE ze względu na okładkę, choć jestem biedna jak mysz kościelna kuźwa xD
    Dlaczego graficy mi to robią? :<
    Myślę, że najważniejszy w książce jest pomysł. Niestety często autorzy popełniają kolejne powieści bez pomysłu i potem zwykle wychodzi z tego lekka chała.
    Chociaż... ostatnio przeczytałam ksiażkę ze wspaniałym pomysłem na fabułę, a była tak słaba, że płakać mi się chciało xD
    Buziaki :*

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz